nie-czekaj-na-starosc-profilaktyka-bolow-kregoslupa

Nie czekaj na starość – profilaktyka bólów kręgosłupa

Nieprzyjemne dolegliwości związane z kręgosłupem lub ogólnie z układem kostnym kojarzą się głównie z podeszłym wiekiem – starsze osoby chodzą pochylone, zgarbione lub cierpią na „bóle krzyża”, mają reumatyzm, odczuwają łamanie w kościach podczas zbliżania się pogorszenia się pogody itd. Tego typu problemy zdrowotne zdają się być typowe po przekroczeniu pewnej granicy lat, jednak nie jest to prawdziwym założeniem. Odpowiednie postępowanie przez całe życie, czyli profilaktyka bólów kręgosłupa, może pomóc przeżyć starość bez zbędnych problemów zdrowotnych i cierpienia wywołanego niewłaściwą dietą lub przyzwyczajeniami.

Dlaczego kręgosłup boli?

Przyczyn odczuwania bólu kręgosłupa jest wiele. Warto je poznać, by dobrać najbardziej skuteczną profilaktykę. Przede wszystkim, nieprzyjemne dolegliwości bólowe mogą generować istniejące choroby i schorzenia, na przykład:

  •  zwyrodnienie kręgosłupa – jedna z najtrudniejszych do uniknięcia chorób. Zwyrodnienia mogą wynikać z odniesionych urazów lub z praktykowania niezbyt dobrych dla kośćca nawyków, ale bywają też całkowicie samoistne. W wyniku nacisku zwyrodniałych fragmentów kości na nerwy dochodzi do powstawania bólu, częściowych paraliży lub np. drżenia kończyn.
  • dyskopatia – w skrócie choroba ta polega na zmianach w krążkach międzykręgowych występujących w kręgosłupie, które wywoływane są mechanicznie bądź zachodzą same. Również dochodzi do ucisku na nerwy, a przez to bólu i innych powiązanych objawów. Dyskopatie bywają ostre lub przewlekłe.
  • reumatyzm – różnego rodzaju zapalenia stawów, zapalenie kręgosłupa
  • złamania i inne urazy mechaniczne dowolnego odcinka kręgosłupa
  • nowotwory.

Oprócz chorób i dolegliwości wynikających z urazów fizycznych, ból kręgosłupa generują także inne zjawiska, które nie dają objawów w strukturze kośćca. Przeważnie dotyczą one poruszania się, siedzenia czy leżenia w nieprawidłowy sposób, braku ruchu, dźwigania ciężkich przedmiotów.

Aktywność pomoże zwalczyć ból kręgosłupa! Ćwiczenia profilaktyczne

Podejmowanie różnorodnej aktywności fizycznej może stać się dobrym nawykiem chroniącym przed wieloma chorobami i dolegliwościami dotyczącymi kręgosłupa. Jeśli wszystko jest w porządku, można wybrać taką aktywność, jaka wydaje się fajna, ciekawa, można stworzyć z niej swoje hobby – niech to będzie dowolny sport lub taniec. Ważne, żeby się ruszać. Natomiast w sytuacji, gdy zostanie wykryte jakiekolwiek schorzenie lub mamy do czynienia z wadą postawy, należy ostrożnie dobierać ćwiczenia. Najlepiej będzie skonsultować się z lekarzem, który zdiagnozuje problem i zaleci odpowiednią terapię, określi, jaki sport będzie bezpieczny i czy można się dużo ruszać, czy też lepiej będzie kręgosłup oszczędzać. Ważne jest również, o suplementach na stawy dla osób starszych, które pozwolą utrzymać stawy i kręgosłup w dobrym stanie

Silny ból kręgosłupa – tabletki, które musi przepisać lekarz

Niekiedy odczuwany ból kręgosłupa nie prowadzi danej osoby do lekarza, ale do apteczki lub apteki – kilka tabletek przeciwbólowych powinno w tej sytuacji pomóc i nie będzie potrzebna jakakolwiek konsultacja ze specjalistą. Nie jest to właściwe rozwiązanie problemu. Tabletki mogą tylko pogorszyć sprawę, jeśli będą źle dobrane albo nadużywane w związku z bardzo silnym bólem. Wszelkie leki na przewlekłe dolegliwości bólowe muszą zostać zapisane przez lekarza i należy je przyjmować zgodnie z jego zaleceniami.